La barreja d’opinió i informació
Antonio Marín Segovia

La barreja d’opinió i informació

Les notícies opinatives en seccions informatives són comunes en tots els mitjans, la majoria sense signar. Són eines útils, com s’explicarà en l’apartat de conclusions, per difondre explícitament els estereotips i prejudicis del mitjà en relació amb les persones d’origen estranger (siguin refugiades o immigrades), amb les persones musulmanes, etc.

Alerta Digital i Dolça Catalunya són els exemples més paradigmàtics. El primer digital inclou notícies opinatives amb titulars informatius: “Trump critica a Merkel por su política de puertas abiertas y ésta le responde que Europa es dueña de su propio destino” (17/01/2017). En d’altres casos el titular ja és totalment opinatiu: “El multiculturalismo o el caballo de Troya del islamismo” (26/01/2017). En aquest cas, la peça podria ser perfectament una editorial: “La islamización de Europa” (23/01/2017)

Dolça Catalunya és un altre exemple ja que els onze posts observats inclouen títols opinatius, paràgrafs amb reflexions d’opinió o directament tot l’article ja segueix aquest gènere. En el cas d’aquest blog que funciona com a web, les denominacions que ratllen l’insult: “dèspotes” per referir-se a governants locals de Sant Cugat; o bé la notícia “Masih, el de ERC, también va como una moto y en 12 años ha aprendido a llepar subvens como el nacionalista más eixerit. También ha aprendido a mentir com els polítics locals” (08/02/2017). Les connexions demagògiques també apareixen en la selecció de notícies: “4 años por lo de Blanquerna. ¿Y por la salvajada a las chicas de la Selección?” (18/01/2017). Els posts no van firmats.

Un altre exemple de digital amb forta presència d’aquesta pràctica és Mediterráneo Digital. “Feministas se manifiestan contra Trump y a favor del Islam” (23/01/2017). Algunes expressions que proven el caràcter opinatiu de la mateixa: “La reyerta urbanita no procede de los pijoprogres “made in New York”; “La caverna, horda o troquel” o “la absurded y la enajenación de sus eslóganes”.